uscisk-dloni

One Spark – crowdfunding na żywo

Od dobrych 15 lat masowo zachłystujemy się światem wirtualnym. Nie waży, nie zajmuje przestrzeni, nie ma ograniczeń terytorialnych (a przynajmniej chcemy w to wierzyć), umożliwia rzeczy, o których nawet nam nie śniło się w tak nieodległej przeszłości jaką było przedszkole. Umożliwia crowdfunding, dzięki któremu setki projektów znajdują setki tysięcy wspierających, a to wszystko bez wychodzenia z domu.

Kiedyś wydawało mi się, że wychodząc z domu, mówiąc o projekcie w swoim otoczeniu, twórcy nie daliby rady – bo zbyt mało tam ludzi zainteresowanych tematem. W tym dostrzegałam główną wartość mechanizmu. Do pierwszej własnej kampanii, w trakcie której zrozumiałam: crowdfunding pozwala zminimalizować, a przynajmniej zapośredniczyć fizyczny gest wyciągania ręki po pieniądze. Niektórzy nie mają z nim problemu w żadnych okolicznościach, dla innych internet jest wybawieniem. Ale choć crowdfunding pozwala przełamywać granice krajów i własnych oporów, sprawia, że wiele tracimy. Bo klikanie w te same linki jeszcze długo nie będzie miało mocy uścisku dłoni.

Z pomocą przychodzi crowdfunding na żywo!

Okazuje się, że można zjeść ciastko i mieć ciastko, a przynajmniej jego część. Rozwiązanie proponuje festiwal One Spark, który powstał w 2013 roku w Jacksonville w USA.

One Spark to 5 dni podczas których setki wystawców prezentują swoje projekty tysiącom gości. Festiwal zapewnia pulę środków finansowych, a goście głosują na projekty – po zakończeniu imprezy każdy projekt otrzymuje środki proporcjonalnie do otrzymanej ilości głosów. Poza tym goście (oraz internauci z całego świata) mogą wspierać projekty dodatkowymi środkami finansowymi za pośrednictwem platformy internetowej i aplikacji mobilnej.

A zatem projektodawcy i goście mogą cieszyć się bezpośrednim kontaktem, zadawać pytania i uzyskiwać natychmiastowe odpowiedzi, wspólnie bawić się prototypami, posłuchać muzyki nowego zespołu na żywo, albo zobaczyć przy pracy artystę, który zbiera na nowe dzieło. To wielka wystawa projektów. Wystawcy nie muszą prosić o środki, a jedynie o głosy. Zresztą nawet tego nie muszą robić. Wystarczy, że wciągną gości w swój świat i zainteresują ich swoim projektem.

W trakcie całej imprezy odbywa się też niezliczona ilość koncertów, spektakli i innych występów, można dobrze zdjęć i wypić, i świetnie się bawić w twórczej atmosferze.

One Spark:

Dobrze byłoby łączyć crowdfunding online i na żywo nie tylko przy okazji dorocznej imprezy w odległym USA. W nieco mniejszej skali to mogłoby działać w każdym mieście i regionie. Może się tym zajmę? :)

Frelka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>