Kroki

Ile ile ile!?

Abba śpiewała money money money. A dla nas ważniejsze jest określenie o ile mamony chcemy poprosić. I nie jest to wcale bezpośrednie pytanie o to ile pieniędzy potrzebujemy. Przecież to byłoby zbyt proste!

Spektakularne sukcesy crowdfundingowe to zwykle te projekty, które otrzymują 200, 300 albo i 1000% kwoty, o którą się ubiegały. Z drugiej strony powodzeniem mogą się zakończyć także projekty, które uzyskują niecałe 100%, pod warunkiem, że zdecydowały się na crowdfunding elastyczny.

W której grupie chcesz się znaleźć?

Prawdopodobnie najlepiej wiedzieć dokładnie ile chce się uzbierać, o tyle poprosić i tyle otrzymać. Ale crowdfunding nie jest aż tak przewidywalny. W zasadzie nigdy do końca nie wiadomo czego się spodziewać. Reakcje internautów są nie do przewidzenia. Jedyne co można zrobić to się zabezpieczyć. Dlatego poniżej kilka spraw, które warto wziąć pod uwagę.

Podobne kampanie

Tradycyjnie – warto zorientować się o ile ubiegały się podobne kampanie i jak im poszło. Podobne? Czyli jakie? Chodzi o tematykę, branżę, zakres geograficzny i czasowy, chwytliwość, skalę przedsięwzięcia, skład zespołu itp. Wszystkie te parametry mają znaczenie. Jeśli jesteś małym lokalnym projektem nie licz na potencjał porównywalny z międzynarodową akcją leczenia chorych dzieci prowadzoną przez agencję PR z udziałem celebrytów. Ale jako lokalna inicjatywna doposażenia miejskiej biblioteki w książki możesz zainteresować się także tym jakie wsparcie otrzymały inne oddolne inicjatywy społeczne w Twoim mieście.

Punkt graniczny

Istnieją dwie sprzeczne teorie dotyczące magicznych 100%. Niektórzy twierdzą, że po ich przekroczeniu mniej ludzi chce wpłacać, bo projekt już otrzymał to, o co się ubiega. Inni są zdania, że kiedy projekt odnosi sukces, każdy chce być jego częścią i nie przejmuje się tym, że nabija nadprogramowe procenty. Chce wesprzeć ten projekt.

Pewnie jest jednak, że mobilizacja rośnie kiedy projekt zbliża się do 100%. Od ciebie zależy jak bardzo ograsz to promocyjnie – i czy zaczniesz przy 75% czy przy 99%.

Wiarygodność

Bardzo ważnym elementem jest wiarygodność. W niektórych projektach koszty są zrozumiałe w sposób naturalny. Ale często jest inaczej. Jeśli w projekcie piszesz tylko, że chcesz zrobić wystawę zdjęć a starasz się o kilkanaście tysięcy złotych, ktoś może pomyśleć, że poprzez crowdfunding próbujesz sobie zorganizować nielegalne stypendium.

Warto opisać na co zamierzasz wydać środki. Kiedy wspierający widzą przynajmniej podstawowe grupy kosztów, łatwiej zrozumieją, że twój budżet jest przemyślany i naprawdę potrzebujesz tych 100%. A kiedy zobaczą ile kosztują profesjonalne wydruki na odpowiednim papierze i oprawa prac, przestaną wątpić i ironizować, i może zaczną wspierać.

Jak zachęcić ludzi do tego aby dawali więcej niż 100%?

Swietną metodą jest rozpisanie planu działań także na wypadek zebrania większej kwoty. Jeśli więc planujesz wydanie albumu ze zdjęciami rzadkich okazów azjatyckich żab, w opisie projektu możesz uwzględnić informację, że jeśli uzbierasz 125% przygotujesz też wystawę, którą darmowo będziesz udostępniać szkołom, za 150% wystawie towarzyszyły będą darmowe materiały edukacyjne, a za 200% stworzysz przewodnik po żabach online – dostępny za darmo (przynajmniej dla wspierających). To motywuje do wpłacania. To pokazuje, że masz sprawę przemyślaną i nie osiądziesz na laurach.

Jak zachęcić ludzi do tego, aby wpłacali nawet jeśli raczej nie osiągniesz 100%?

Przede wszystkim to może zadziałać tylko jeśli masz finansowanie elastyczne. Załóżmy, że tak właśnie jest. Ta rada będzie lustrzanym odbiciem poprzedniej. Pokaż ludziom co zrobisz jeśli uzbierasz tylko 80% kwoty. A co jeśli uzbierasz 50%. Wówczas zmobilizujesz ich do tego, by przynajmniej te progi udało się osiągnąć. Przykład? Za 50% nie wydasz książki drukiem, a tylko w wersji elektronicznej. A za 80% po prostu zrobisz nieco mniej stron i miękką oprawę zamiast twardej. Najważniejsze – wspaniałe fotografie azjatyckich żab – wciąż będzie w książce.

Podejmując wszystkie te kroki zawsze pamiętaj o swojej grupie docelowej. Czy to banda geeków czy ludzie, których z trudem zagonisz do komputera i przekonasz do przelewu online? To ma ogromne znaczenie. Dla tych ostatnich zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie prostolinijna informacja o tym ile potrzebujesz. Ani mniej, ani więcej. Zadnych gierek 😉

Podsumowując

Zastanów się dla kogo robisz kampanię i jak radziły sobie kampanie podobne do Twojej.

Dopasuj kwotę, o którą się starasz do skali projektu i rodzaju podarunków, które oferujesz. Na chłopski rozum – kasa musi się zgadzać.

Jeśli dostaniesz choć jeden sygnał, że koszt projektu wydaje się wygórowany – umieść w jego opisie ramowy wykaz kosztów. Wiarygodność to podstawa.

W zależności od planów i szacowanego ryzyka opisz co możesz zrobić kiedy uzbierasz więcej i/lub mniej niż planujesz.

I najważniejsze na koniec – wszystkie te rozważania oprzyj na budżecie projektu!!!

Frelka

One thought on “Ile ile ile!?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>