Kroki

Worek świętego Mikołaja

Nie wiem kto przynosi prezenty tam, skąd pochodzisz. Wiem, że w Stanach przynosi je św. Mikołaj i że niejeden dzieciak i dorosły chciałby mieć jego moc spełniania marzeń.

Niestety jej nie mamy. W crowdfundingu to inni spełniają nasze marzenia. A my staramy się im to jakoś wynagrodzić – podarunkami.

Najczęściej spotykane formy to:

  • podziękowania (przy niskich wpłatach)
  • odwołanie do twórców – spotkania z nimi, autografy, fotografie z twórcami, ich inne prace
  • odwołania do procesu – zdjęcia z planu, relacje z działania prototypów
  • odwołania do dziedziny – wykłady o lotnictwie przy zbiórce na prototyp samolotu
  • odwołania do produktu – czyli obietnica takiej czy innej wersji produktu/usługi. To w zasadzie ukryta przedsprzedaż.

Obmyślając podarunki łatwo popełnić błąd i uznać coś za oczywistość. Dlatego pamiętaj:

Nic nie jest oczywiste.

Dobrze wszystko przemyśl i koniecznie zwróć uwagę na tych kilka spraw:

CO?
Czy Twój projekt samoczynnie wygeneruje przedmioty, które mogą być podarunkami? (Na przykład wydruki próbne.) Czy masz możliwości techniczne i kompetencje żeby wyprodukować coś ekstra dla wspierających? Czy twój projekt i jego twórcy są na tyle atrakcyjni, że same aktualizacje albo spotkania z twórcami będą łakomym kąskiem dla wspierających? To oczywiście zależy od wspierających.

DLA KOGO?
Chcesz obmyślić sensowny plan podarunkowy? Sprecyzuj grupę wspierających tę kampanię. Czy celujesz w ludzi kultury czy w geeków? Szalonych zielonych albo osoby bardzo religijne? Młodzież czy ludzi dojrzałych? Globtroterów czy domatorów?

ZA CO?
Równie ważne, o ile nie ważniejsze jest ustalenie kwot, za które otrzymuje się podarunki. Możesz dopasowywać kwoty do wartości podarunków, którymi dysponujesz, ale czasem lepiej najpierw ustalić progi, potem “wynagrodzenie”. Określenie poszczególnych progów wpłat jest bardzo podchwytliwe. Dobrze zrobisz biorąc pod uwagę skład demograficzny (i finansowy) planowanej grupy wspierających.

Zawsze warto zacząć od bardzo małej kwoty (niski próg wejścia do społeczności projektu).

ILE?
A co jeśli przyciągniesz prawdziwy tłum? (Mam na myśli tłum, który przekroczy twoje oczekiwania.) Co wtedy? Czy będziesz mieć dość czasu i sił żeby przygotować odpowiednią liczbę podarunków? A co jeśli obiecasz coś vintage? Albo handmade? Zastanów się 3 razy zanim zaoferujesz coś naprawdę niepowtarzalnego.

NA KIEDY?
Pamiętaj żeby zaplanować podarunki w harmonogramie. Platformy crowdfundingowe często określają bardzo dokładny czas ich dostarczenia. Czasami proszą twórców kampanii o określenie takiego terminu. Niezależnie od tego – w tym terminie musisz się zmieścić! Od tego zależy Twoja reputacja i zadowolenie wspierających. Nie zapominaj, że po zakończeniu kampanii dalej są twoimi ambasadorami.


Podarunki to skomplikowana struktura – dopasowane do wartości wpłat, do możliwości twórców projektu i do oczekiwań wspierających. Mimo to czasem naprawdę się udaje!

A żeby uniknąć smutnych niespodzianek – przy niskich kwotach czasem lepiej zaoferować tylko podziękowanie niż wymyślać podarunek na siłę. Moim najbardziej znienawidzonym podarunkiem są papierowe zakładki do książek. Na ich widok odechciewa ma się cokolwiek wspierać. To jakby ktoś oferował mi ulotkę. Czyli śmieć.

To oczywiście bardzo subiektywne odczucie, ale założę się, że nie jestem w nim odosobniona 😉

Na koniec jeszcze jedno utrudnienie: oprócz rodzaju i “wartości” podarunków czeka Cię określenie ich ilości. Na pewno już się domyślasz, że zwykle lepiej zaoferować więcej podarunków tanich, a mniej drogich. Zuch! A teraz potrzebujemy więcej szczegółów. Skąd je wziąć? Grupa wspierających – z kogo się składa i w jakich proporcjach? Na czyje wsparcie liczysz?

Z doświadczenia – lepiej nie zostawiać sobie planowania podarunków na ostatnią chwilę. Ten proces daje mnóstwo możliwości i dużo frajdy, ale błąd na tym etapie może bardzo dużo kosztować.

Jak uniknąć błędów? Trzeba stąpać ostrożnie, ale pytania z serii Kampania crowdfundingowa w 11 krokach mogą być pomocne. Polecam i powodzenia!

Frelka

2 thoughts on “Worek świętego Mikołaja”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>