Kroki

Plan kampanii planowanej

Skok na głęboką wodę spontanicznej kampanii może przynieść wiele uciechy, a nawet sukces, ale jeśli masz na myśli poważny projekt, koniecznie zaplanuj swoją kampanię w czasie.

Nie istnieje uniwersalny mechanizm ani harmonogram mistrzów, ale na kilka spraw warto zwrócić uwagę.

Kontakty osobiste

Na początku kampanii bardzo ważne są wpłaty i wsparcie rodziny, przyjaciół i znajomych. To oni są początkowym kapitałem. Dzięki ich wpłatom możesz zwykle spokojnie uzyskać kilkanaście % swojego celu, a tych kilkanaście % nada projektowi wiarygodności. Dlatego jeszcze przed kampanią warto zacząć rozmawiać o niej z bliskimi, a w jej pierwszych dniach skontaktować się z nimi osobiście z prośbą o wpłaty. Bliscy mogą też pomagać w przekraczaniu kamieni milowych takich jak 25, 50 albo 75% wsparcia.

Kontakt z mediami

Jeśli wśród najbliższych masz wpływowych dziennikarzy, celebrytów lub blogerów, nie musisz się o nic martwić. W przeciwnym razie musisz zaplanować komunikację z mediami. Te związane tematyką z Twoim projektem mogą napisać o Twojej kampanii. Upewnij się, że się o niej dowiedzą.

Przygotuj informację prasową z materiałami graficznymi na start i zaplanuj momenty w trakcie kampanii, o których także poinformujesz prasę, portale albo branżowe blogi. To może być uzyskanie połowy kwoty albo otwarte dla publiczności spotkanie z autorami projektu, wkroczenie w kolejny etap realizacji projektu albo otrzymanie wsparcia od wybranego autorytetu – jeśli coś znaczącego dzieje się w Twoim projekcie, chwal się! A jeśli nic sie nie dzieje, stwórz wydarzenie, o którym warto mówić.

Komunikacja z mediami, bliskimi i pozostałymi wspierającymi jest podstępna – nie wystarczy rozplanować ją w czasie. Musi odnosić się także do określonych stopni wypełnienia Twojej crowdfundingowej skarbonki.

Atrakcje dla wspierających

Osoby zainteresowane Twoim projektem nie muszą wesprzeć go od razu. A nawet jeśli to zrobią, dobrze gdyby wiedziały, że przedsięwzięcie nie stoi w miejscu.

Platformy crowdfundingowe oferują możliwość wysyłania aktualizacji. Koniecznie z niej korzystaj! Ale pamiętaj, że informowanie o kolejnych dziesiątkach procent to nie wszystko.

W aktualizacjach warto dodawać zdjęcia, linki do artykułów w mediach, informacje o nowych elementach projektu itp. Można też zaplanować atrakcje niezwiązane z projektem bezpośrednio. Wydajesz książkę? Jednym z podarunków dla wspierających może być przyjazne oprowadzanie po procesie produkcji takiej publikacji. Filmiki lub teksty mogą pojawiać się w trakcie kampanii i po jej zakończeniu. Każdy wspierający otrzyma w ten sposób rzadkie informacje i wstęp na zaplecze projektu. To dla wielu gratka. Dla Ciebie zaś wielka korzyść – budujesz w ten sposób relację między projektem a wspierającym. To samo możliwe jest dla projektów filmowych (filmiki z planu?), technologicznych (przystępne lekcje fizyki potrzebnej do zbudowania prototypu?), społecznych (wywiady z odbiorcami przed, w trakcie i po zakończeniu projektu) i nie tylko.

Wszystkie te działania zaplanuj w czasie, najlepiej w formie porządnego harmonogramu z konkretnymi datami realizacji.

To zajmie trochę czasu, ale zwróci się z z nawiązką.

Już w środę wpis o budowaniu zaplecza dla kampanii. Tymczasem zapraszam do wpisu o 11 krokach do pierwszej kampanii.

Calendar is King!

Frelka

2 thoughts on “Plan kampanii planowanej”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>