Kroki

Jak wybrać odpowiednią platformę?

Jeśli wiesz czym jest crowdfunding i realizujesz projekty, własne lub cudze, kulturalne lub charytatywne, sportowe czy biznesowe, prędzej czy później przyjdzie Ci do głowy: a może warto spróbować?

Zeby wygrać trzeba grać, ale trzeba też wiedzieć jak. I w co!

Jakiś czas temu wymieniałam aktualnie działające w Polsce platformy (nie gwarantuję, że wszystkie!).

Nie zrobię nic więcej za Ciebie. Zadanie domowe każdy musi odrobić sam – ze wszystkimi uwarunkowaniami własnego pomysłu w pamięci. Mogę tylko postawić kilka pytań, które mnie samej nie przyszły do głowy dopóki nie zaczęłam naprawdę działać.

Finansowanie na 100% czy elastyczne?

Podstawowe wyobrażenie o crowdfundingu (i spora część jego magii!) polega na tym, że aby uzyskać choćby część środków, trzeba zebrać okrąglutkie 100%. Albo więcej :) Stoi za tym zupełnie racjonalne przeświadczenie, że ćwierć ani połowa budżetu nie wystarczą na realizację projektu w zamierzonej formie. A jeśli projekt nie będzie zrealizowany zgodnie z przedstawionym planem, to wspierający mogą poczuć się oszukani.

Czasami crowdfunding jest tylko częścią planu finansowania. Poza tym nie wszystkie projekty pasują do podstawowych założeń. Na takie i inne okazje idealne wydają się oferowane przez niektóre platformy rozwiązania elastyczne. Otrzymujesz w nich tyle pieniędzy ile uzbierasz.

Uwaga!
Platformy starają się baardzo zniechęcać do finansowania elastycznego i ustalają wyższe prowizje. Na przykład 9% zamiast 5%.

Datki czy inwestycje?

Kolejne pytanie – być może nie wiecie, ale istnieją już platformy dla biznesu, w których zamiast miłych podarunków otrzymuje się udziały w projekcie, przedsięwzięciu biznesowym, filmie… udziałowcy, jak to w wielkim biznesie, uprawnieni są do części zysków.

Zastanów się czy Twój projekt może być łakomym kąskiem inwestycyjnym i czy chcesz dzielić się zyskami. :)

Wysokość prowizji

Jest osobnym tematem, na który z pewnością zwrócisz uwagę. Warto pamiętać o niej przy obliczaniu przychodów (i o podatku dochodowym!) ale przede wszystkim warto dokładnie przeanalizować proponowane przez platformy poziomy biorąc pod uwagę wszystkie inne warunki (np. kurs wymiany walut, koszty przelewów w obcych walutach itp.).

Wyższa prowizja w złotówkach może okazać się tańsza niż niższa prowizja np. w euro. To zależy m.in. od kwoty, o jaką się ubiegasz, kursów walutowych i warunków oferowanych przez Twój bank.

Polska, Europa, Swiat?

Choć najbardziej rozpoznawalne platformy nie pochodzą z Polski, mamy całkiem silną reprezentację. Polskie platformy zaczynają już dzielić się na wyspecjalizowane w konkretnych zagadnieniach, jak na przykład Wspieram Kulturę. Są również platformy otwarte na wszelkie możliwe projekty.
Choć Wspieram.to czy Polak Potrafi są stronami stosunkowo młodymi, bacznie obserwują zagraniczne wzory i wprowadzają coraz to nowe rozwiązania i ułatwienia.

Zaletą polskich portali jest z pewnością brak problemów z płatnościami, przelewami, kursami walut. Korzystając z nich zmniejszamy ryzyko niezrozumienia regulaminów lub wydłużonego czasu oczekiwania na odpowiedzi kierowane do portali. Niewątpliwym plusem są ich łatwe do wypowiedzenia, zapamiętania i zapisania nazwy.
Podstawową wadą jest brak paneli w językach obcych. Nawet jeśli umieścisz opis projektu także w języku angielskim, obcokrajowiec może nie poradzić sobie z komunikatami danego serwisu.

Zaletą portali zagranicznych jest z całą pewnością ich ogromny zasięg, większa rozpoznawalność marki i idące za nią zaufanie wspierających. Poza tym mają one dużo więcej stałych użytkowników i nieporównywalne mechanizmy promocji.

Podejmując decyzję w tej sprawie miej z tyłu głowy swoją grupę docelową wspierających.

Kurs wymiany walut

Ten wątek wiąże się z wyborem platformy – krajowej lub zagranicznej. Ale niektóre platformy crowdfundingowe o zasięgu światowym oferują wybór waluty, np. euro i dolary. Im odleglejsza i mniej stabilna waluta, tym mniej sensowne wydaje się decydowanie właśnie na nią. Chyba, że możesz pokryć część kosztów właśnie w tej walucie.
Rozważ jak międzynarodowy jest Twój projekt i w jakiej konfiguracji walutowej zyskasz najwięcej.

Numer konta, karta kredytowa, Pay Pal

Sposoby płatności wydają się kwestią ściśle techniczną, ale jeśli ktoś nie posiada konta Pay Pal, a dana platforma umożliwia tylko takie płatności, to ryzyko zniechęcenia i utraty takiej osoby jest ogromne – zwłaszcza jeśli chciała przelać niewielką kwotę. Każda platforma oferuje określone sposoby płatności, ale nie zawsze wszystkie sposoby są dostępne we wszystkich krajach. Nim podejmiesz ostateczną decyzję upewnij się jakie formy wpłat będą możliwe na wybranej platformie przy Twojej lokalizacji. Ważna jest także lokalizacja wspierających, na których liczysz – w wielu krajach istnieją specyficzne rozwiązania finansowe, nie zawsze kompatybilne z międzynarodowymi standardami.

Pamiętaj, że w tych sprawach zmiany następują niezmiernie szybko, więc oprócz doświadczonych znajomych i forów, zawsze dobrze zapytać o aktualne możliwości przedstawicieli rozważanych platform crowdfundingowych.

Na językach

O tym już częściowo było, ale napiszę raz jeszcze. Zastanów się bardzo dobrze nad tym, jakimi językami władają ludzie, na których wsparcie liczysz. To Twoja grupa docelowa. Określ ją rozważnie i realistycznie, a następnie stwórz kampnię w portalu, który będą w stanie zrozumieć.

Związek na wyłączność

Problem językowy często rozwiązywany jest poprzez tworzenie dwóch kampanii crowdfundingowych – angielskojęzycznej na platformie międzynarodowej i polskojęzycznej na polskiej platformie. Powoduje to szereg problemów logistycznych, komunikacyjnych i promocyjnych, ale w wielu przypadkach może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Niestety niektóre platformy akceptują tylko projekty na wyłączność. Jeśli planujesz równoległe kampanie, koniecznie wczytaj się w odpowiednie zapisy regulaminu.

Wyczucie czasu

Czas to pieniądz, ale najważniejsze, żeby pieniądz był na czas. Różne platformy crowdfundingowe oferują różne terminy przekazania Ci zebranych środków. Czasem pieniądze wpływają na Twoje konto w czasie rzeczywistym, czasami możesz czekać na nie ponad miesiąc od zakończenia kampanii. Jeśli masz napięty harmonogram koniecznie przeanalizuj warunki i terminy wypłaty.

Mam nadzieję, że te pytania dały ci do myślenia. A może masz już doświadczenie z własną kampanią i chcesz coś dodać? Zapraszam do komentarzy!

W piątek napiszę więcej o wyczuciu czasu. Tymczasem zapraszam do zapoznania się z 11 krokami do przemyślanej kampanii crowdfundingowej. Niech będzie – zajrzyj też do wpisu o crowdfundingu bez platformy :)

Frelka

3 thoughts on “Jak wybrać odpowiednią platformę?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>