Kroki

Kampania crowdfundingowa w 11 krokach

W tym tekście znajdziecie 11 kroków do kampanii crowdfundingowej. Jeśli dopiero zaczynacie, na pewno o części z nich jeszcze nie pomyśleliście – a warto! (W kolejnych 11 tekstach postaram się uszczegółowić poszczególne kroki i podpowiedzieć kilka skutecznych rozwiązań.)

A więc po kolei!

  1. wybór platformy – to krok dość oczywisty – na coś przecież trzeba się zdecydować. Koniecznie zwróć uwagę na różną ofertę platform – finansowanie 100%, finansowanie elastyczne, finansowanie udziałowe; wysokość prowizji; okres oczekiwania na środki; możliwe formy wpłat.
  2. termin przeprowadzenia kampanii – lato sprzyja promocji w terenie, zimą więcej internautów spędza przed komputerem naprawdę długie godziny, ale najważniejsze jest termin w relacji do stopnia zaawansowania twojego projektu. Kampania nie może sztucznie przyspieszać ani spowalniać prac!
  3. plan kampanii – crowdfunding nie jest dla leni. Przez cały czas trwania kampanii czeka cię mnóstwo pracy. Aby nie poszła na marne, warto określić etapy i cele pośrednie, listę działań do realizacji i ramowy harmonogram.
  4. kapitał – to ludzie, którzy będą ci pomagać i informować o twojej kampanii; to twoje pieniądze i czas, które jesteś gotowa włożyć w promocję kampanii i przygotowanie podarunków; to liczba twoich fanów w mediach społecznościowych. Zastanów się czym dysponujesz i jak to wykorzystać!
  5. promocja i grupa docelowa – w jaki sposób chcesz promować kampanię? Jakie media zamierzacie zaangażować po swojej stronie? Do kogo chcecie dotrzeć z informacją o kampanii?
  6. wspierający – to nie to samo co grupa docelowa. Od jakich ludzi spodziewasz się wpłat? Pamiętaj, że według statystyk Indiegogo projekty, które uzyskują 100% lub więcej, pierwsze 30% uzyskują od rodziny i znajomych. Jak przekonasz ich do wspierania twojego projektu? I co zrobicie z nimi, kiedy już cię wesprą?
  7. ustalenie podarunków – muszą być dopasowane do twojej grupy docelowej, a także do kwoty, którą zamierzasz uzbierać. Nie każdy wie, że oprócz formy podarunków trzeba też określić ich ilość. To prawdziwe szachy!
  8. ustalenie docelowej kwoty – bywa podchwytliwe. Za mała kwota nie pozwoli na realizację projektów. Za duża może sprawić, że uzbierasz za mało, więc nie dostaniesz zupełnie nic. Warto przyjrzeć się podobnym kampaniom i bardzo krytycznie spojrzeć na swoje możliwości (punkty 4, 5, 6, 7).
  9. budżet – koniecznie stwórz przynajmniej ramową tabelkę z przychodami i kosztami. Pamiętaj, że od zebranej przez crowdfunding kwoty musisz zapłacić prowizję, a od pozostałej kwoty podatek dochodowy!
  10. gwarancja realizacji projektu i terminy – jeśli uzbierasz pieniądze, będziesz zobligowany do ukończenia projektu w opisywanym kształcie. Planuj realistycznie. Jak upewnisz się, że projekt zostanie zrealizowany w terminie i że roześlesz podarunki na czas? To trudne, ale bardzo ważne pytania.
  11. prezentacja i raport – każdy projekt warto kończyć prezentacją wyników i wewnętrznym podsumowaniem efektów. Dodatkowo niektóre platformy crowdfundingowe wymagają złożenia raportu z realizacji przedsięwzięcia.

Kiedy robiłam swoją pierwszą kampanię wiedziałam tylko, że będzie z nią kupa roboty. Wiele powyższych punktów pojawiało się przede mną w trakcie pracy. Odpowiedzi musiałam udzielać szybko, bez czasu do namysłu. Wiem, że popełniłam przez to sporo błędów. Mam nadzieję, że ta krótka seria pomoże ci ich uniknąć. :)

10 thoughts on “Kampania crowdfundingowa w 11 krokach”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>