Przywitaj się

Crowdfunding – próba definicji

Opisać crowdfunding nie jest łatwo – ma wiele twarzy. Na szczęście ma jeden nadrzędny cel.

Cel: sfinansować realizację przedsięwzięcia

Aby go zrealizować trzeba przekonać kogoś aby przekazał na rzecz przedsięwzięcia swoje pieniądze. Zakłada się, że łatwiej przekonać wielu ludzi do małych wpłat niż nieliczne osoby lub instytucje do wpłat wysokich. To założenie wpływa na sposób realizacji celu.

Realizacja: przekonać wiele osób do wpłacenia środków na rzecz przedsięwzięcia

Co w tym nowego? Ciągle płacimy podatki, składki, dorzucamy się do leczenia chorych dzieci. W zasadzie różne tłumy i tłumki wciąż finansują jakieś działania. Dlaczego crowdfunding jest inny?

Dlaczego corwdfunding jest inny? Wyróżniają go 3 cechy:

  • Dobrowolność
  • Bezpośredniość
  • Wzajemność

Dobrowolność, bo sami decydujemy, czy chcemy wesprzeć daną (lub jakąkolwiek) kampanię i na jaką wysokość wsparcia możemy sobie pozwolić.

Bezpośredniość, bo przekazujemy swoje pieniądze bezpośrednio na konto wybranej kampanii. (To prawda, że pośrednikiem jest platforma crowdfundingowa. Już niedługo napiszę jakie skutki powoduje ta pozorna niedogodność)

Wzajemność, bo poza najmniejszymi wpłatami, które czasami pozostają wynagrodzone wyłącznie satysfakcją, organizatorzy kampanii crowdfundingowych zawsze oferują gwarantowane podarunki za wpłaty z określonych przedziałów kwotowych.

Co jeszcze sprawia, ze crowdfunding jest wyjątkowy?

Zasięg: potencjalnie ograniczony tylko liczbą mieszkańców Ziemi.

(A o tym jak wybrać spośród nich tych, do których naprawdę chcemy dorzeć i o tym jakie to bywa trudne, napiszę wkrótce.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>